با سلام به همراهان وبسایت بورس صنعت در این صفحه قصد داریم به مقایسه یاتاقان های ژورنال (لغزشی) با بیرینگ های غلتشی بپردازیم. اینکه یاتاقان های لغزشی چه مزایا و معایبی دارند و از چه اجزایی تشکیل شده اند را در این صفحه می توانید مطالعه نمایید.

مطالب این صفحه از سراسر اینترنت جمع آوری شده است و ما در وبسایت بورس صنعت تنها آن ها را باز نشر کرده ایم. در واقع در این صفحه گلچینی از مقالات کاربردی که داخل اینترنت به زبان فارسی منتشر شده است را برای شما جمع آوری کرده ایم و در انتهای مطلب نیز مراجع این پست ذکر شده است.

(در این صفحه می توانید تعاریف کلی از بیرینگ را مطالعه کنید)

مقاله اول: یاتاقان لغزشی چیست؟


به طور کلی یاتاقان ها از لحاظ نوع حرکت به دو دسته اصلی زیر تقسیم بندی میشوند.

• یاتاقان های لغزشی

• یاتاقان های غلتشی

یاتاقان چیست؟ بیرینگ لغزشی تفاوت یاتاقان و بلبرینگ، فرق لغزش و غلتش در بیرینگ ها

یاتاقان های لغزشی:

در یاتاقان های لغزشی محور در داخل سوراخ یاتاقان می گردد. به خاطر لغزیدن محور در سطح یاتاقان اصطکاک لغزشی ناخواسته ای به وجود می آید البته با قرار دادن لایه ای از مواد روانکاری بین سطوح زبانه و یاتاقان می توان مقدار اصطکاک را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داد. عیب این نوع یاتاقان ها در بالا بودن مقاومت شروع به کارشان می باشد.

این نوع یاتاقان ها دارای خصوصیات زیر می باشند:

1) نیروهای زیادی را تحمل می کنند

2) آرام و بی سروصدا کار می کنند

3) در مقابل ضربه و ارتعاش حساس نیستند

4) محدودیتی از نظر تعداد دور ندارند

5) جای کمتری را در جهت شعاعی اشغال می کنند.

از خواص دیگر این یاتاقان ها اینکه مونتاژ و پیاده کردن آنها راحت است و نسبت به دقت حرکت محور میتواند قابل تنظیم باشد. یاتاقان های لغزشی احتیاح به روغنکاری ومراقبت زیاد دارند و معمولا دارای اصطکاک بیشتر و در نتیجه کارایی کمتری نسبت به یاتاقان های غلتشی دارند.

انواع یاتاقان های لغزشی:

• یاتاقان های چشمی

• یاتاقان های دو تکه

• یاتاقان های قابل تنظیم


مزیت های یاتاقان های لغزشی نسبت به انواع غلتشی
  1. در صورتی که یاتاقان های لغزشی در سرعت های بالا به طور مناسب روغن کاری گردند، می توانند بار بیشتری را نسبت به انواع غلتشی تحل کنند.
  2. اگر یاتاقان های لغزشی را از مواد مناسب بسازند، می توانند در داخل مایع مورد پمپاژ کار کنند و روانکاری و خنک کاری شوند.
  3. در زمان هایی که بار های مداوم و ثابت به محور وارد ی شود، قسمت های تحت بار یاتاقان تحت تنش ثابت قرار گرفته و این امر موجب می شود خطر معیوب شدن در اثر خستگی کاهش یابد.

یکی از معایب یاتاقان های لغزشی نسبت به انواع غلتشی این است که ضریب اصطکاک انواع لغزشی، 10 تا 15 برابر انواع غلتشی بوده و به همین سبب بسیار انرژی را هدر می دهند.

عواملی که می توانند در خرابی یاتاقان های لغزشی موثر باشند عبارتند از:

روغنکاری نا مناسب : روانسازی که استفاده می کنید باید از کیفیت بالایی برخوردار بوده و تعداد دفعات روغن کاری نیز باید تحت کنترل باشد.

خنک کاری نا مناسب روان ساز

عدم هم محوری

پیچ های شل


مقاله دوم: یاتاقان لغزشی (کاربردها و ساختمان)

یاتاقان های لغزشی

 به هر تکیه گاهی که اصطکاک را کاهش دهد، یاتاقان گویند.

یاتاقان های لغزشی تکیه گاه های اصلی شفت و اجزا متصل به آن است. کیفیت مناسب یاتاقان های لغزشی می تواند نقش به سزایی در تعمیرات آن داشته باشد.

  • تاثیر معیوب شدن یاتاقان ها

معیوب شدن یاتاقان ها ممکن است موقعیت اجزا چرخشی را تغییر دهد که در این صورت باعث برخورد قطعات ثابت و متحرک می شود.

دلیل استفاده در صنایع بزرگ و کاربرد های یاتاقان های لغزشی

این یاتاقان ها به علت شکل ظاهری و دقت ابعادی بالایی که دارند، عموما در صنایع بزرگ همچون صنایع نیروگاهی، شرکت های نفتی، پالایشگاه¬ها و… کاربرد دارند.

معمولا یاتاقان بابیتی از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:

1-پوسته ( فولادی ، برنجی ، مسی و…)

2-آلیاژ نرمی که به روش های مختلف به پوسته داخلی چسبانده می شود و بابیت نامیده می شود.  آلیاژ نرم داخلی، دارای انواع مختلفی است که طراح و سازنده، ترکیب شیمیایی و پارامتر های ابعادی آن را با در نظر گرفتن محل استفاده، فشار و بار اعمالی، تعداد دور ، دمای کارکرد و…تعیین می کند.

یاتاقان چیست؟ بیرینگ لغزشی تفاوت یاتاقان و بلبرینگ، فرق لغزش و غلتش در بیرینگ ها

بابیت باید:

1. نرم باشد.

2. مواد ضد سایش (مثل روغن) را بر سطح خود نگه دارد.

3. ضریب اصطکاک کوچکی به وجود آورد.

4. دارای سختی کافی باشد ولی نه انقدر که سبب ساییدگی اضافی سر محور شود.

5. خواص مکانیکی خود را تا دمای حدود 120 درجه سانتی گراد حفظ کند.

6. و … یاتاقان لغزشی به علت عدم تحرک قطعات آن (هر یاتاقان دو قطعه است) به نسبت یاتاقان های غلتشی(بیرینگ های ساچمه ای) عمر بیشتر، وزن و قیمت کمتری دارند.

استفاده از الیاژهای پایه سرب

برای یاتاقان هایی که در آن ها انطباق با محور به سختی صورت می گیرد و احتمال برخورد موضعی بین یاتاقان و محور در لحظات اولیه کارکرد و قبل از تشکیل فیلم روغن وجود دارد، از آلیاژ های پایه سرب که دارای انعطاف پذیری و انطباق پذیری خوبی هستند، استفاده می شود.

مزایای یاتاقان های لغزشی

1. به علت پوشش مواد نرم(بابیت) نقش فیوز را ایفا می کند تا در اثر هرگونه ناهماهنگی و برخورد شفت با دیواره، هیچ آسیبی به شفت نرسیده و یاتاقان دچار خوردگی و سایش می شود.

2. بابیت دارای خاصیت انتقال گرمای خوبی است برای خنک کاری سیستم

3. در صورت روانکاری مناسب، این نوع یاتاقان ها در سرعت های بالا، قابلیت تحمل بار های بیشتری را داراست.

4. با توجه به ساختار خود برای شفت های با قطر بالا، فرایند تولید راحت تر و مونتاژ آسان تر را دارا هستند.

5. نیرو های زیادی را تحمل می کنند. 6. ارام و بی سروصدا کار می کنند.

7. در مقابل ضربه و ارتعاش حساس نیستند.

8. محدودیتی از نظر تعداد دور ندارند.

معایب یاتاقان های لغزشی

1. ضریب اصطکاک آن ها 10 تا 15 برابر یاتاقان های غلتشی است که موجب فرسایش و کاهش طول عمر است.

2. اصطکاک زیاد موجب افزایش گرمای سیستم است که نیاز به سیستم خنک کاری پر هزینه دارد.

3. هزینه ی ساخت این یاتاقان ها زیاد است.

تقسیم بندی یاتاقان های لغزشی

تقسیم بندی یاتاقان های لغزشی دسته بندی این نوع از یاتاقان با توجه به نوع پارامتر های مشترک بین آن ها به چند گروه اصلی زیر قابل تفکیک است:

1. شکل ظاهری و نحوه تحمل نیروهای وارد بر یاتاقان که خود به شش گروه اصلی تقسیم می شود:

1-یاتاقان شعاعی ژورنال ( نیرو های شعاعی وجود دارد)

2-یاتاقان محوری تراست ( نیرو های محوری وجود دارد)

3-یاتاقان تراست ژورنال ( هم قابلیت تحمل نیرو های شعاعی و هم محوری را همزمان دارا هست )

4- یاتاقان کفشکی ژورنال

5- یاتاقان کفشکی تراست

6- یاتاقان های جدارنازک( تغذیه فشاری) ( کاربرد اصلی یاتاقان¬های جدار نازک در کمپرسور های پیستونی و موتورهای احتراق داخلی است )

2. تعداد لایه های مواد به کار رفته در جنس یاتاقان یاتاقان های لغزشی

با توجه به تعداد لایه مواد به کار رفته در آن ها به سه گروه تقسیم می شوند :

1-مونو متال

2-بی متال

3-تری متال

1-مونو متال

این نوع از یاتاقان ها تنها شامل فلز پایه از جنس مواد نرم مانند آلومینیم، برنج یا فسفر برنز هستند. پرکاربردترین نوع یاتاقان های مونو متال در صنعت به سیل لابیرنت معروف است … سیل ها نقش اب بند و فشار شکن روغن را به عهده دارند به همین جهت شکل و ساختار آن  ها به صورت شیاردار است. عامل اصلی در انتخاب این نوع سیل ها نوع ماده سیال است.

2-بی متال

اکثریت یاتاقان های بابیتی از این نوع می باشندکه شامل یک فلز پایه از جنس فولاد و یک پوشش نرم از جنس بابیت است .

3-تری متال

در بعضی از موارد و به اقتضای شرایط محیطی، یاتاقان به صورت سه لایه فلز به هم چسبیده تولید می  شود.

3. سرعت دوران شفت


مقاله سوم: تفاوت یاتاقان لغزشی و غلتشی

یاتاقانها تکیه گاه اصلی اجزائ چرخنده پمپ بوده ومعیوب شدن آنها ممکن است موقعیت اجزاء چرخشی پمپ را تغییر دهد که در این صورت باعث برخورد قطعات ثابت و متحرک پمپ می شود معیوب شدن کلی یاتاقانها ممکن است موجب خم شدن محور پمپ شود و در نهایت موجب شکستگی محور شود و در سایر موارد باعث داغ شدن موضعی قطعات پمپ شود .

یاتاقانهای لغزشی :
این یاتاقانها برای تکیه نمودن وحفظ کردن اجزاء چرخشی در هر دو جهت شعاعی و محوری بکار می روند محافظ شعاعی معمولا شامل پوستهای سیلندر شکل از مواد و ابعاد مناسب می باشد که در محفظه صلب نصب وثابت شده اند.محافظ محوری معمولا رینگهای صلبی است که در محفظه یاتاقان نصب شده اند و بوشهای متحریکی را بصورت سفت ومحکم به اجزاء چرخشی سوار شده ، تحمل می کند گاهی اوقات این بوشها را بصورت کروی یا مخروطی می سازند تا محافظت محوری و شعاعی را مهیا سازند .

یاتاقانهای غلتشی :
یاتاقانهای غلتشی در واقعه شامل دو عدد ریگ یا حلقه و یک سری ساچمه هستند که بصورت مماس و به اندازه بین حلقه ها قرار گرفته اند ساچمه ها توسط قفسی که از صفحات موازی برنجی پلاستیکی یا هر ماده مناسب دیگر ساخته شده اند جدا از هم نگه داشته می شوند.

مزایای یاتافانهای لغزشی نسبت به غلتشی :
1. زمانی که محور تحت بارهای مداوم و ثابت قرار می گیرد قسمتهای تحت بار یاتاقان تحت تنش ثابت قرار می گیرند که موجب کاهش خطر معیوب شدن در اثر خستگی می شوند
2. چناچه یاتاقانهای لغزشی از مواد مناسب ساخته شده باشند قادر خواهند بود در داخل مایع مورد پمپاژ کار نموده و روانکاری و خنک کاری شوند .
3. توسط روانکاری و روغنکاری مناسب در سرعت های بالا یاتاقانهای لغزشی نسبت به یاتاقانهای غلتشی می توانند بارهای بیشتری را تحمل کنند .

بررسی معایب یاتاقانهای لغزشی نسبت به غلتشی :
1. ضریب اصطکاک انها 10 تا 15 برابر یاتاقانهای غلتشی است و این امر موجب اتلاف پر هزینه می شود
2. غالب ضریب اصطکاک بیشتر دمای روانسازی را تا حدی افزایش می دهد که نسب سیستمهای دقیق و پرهزینه خنک کاری را اجتناب ناپذیر می سازد.

بررسی علل خرابی یاتاقانهای لغزشی
1. روغنکاری نامناسب :این پدیده شامل کیفیت روانساز مورد استفاده و همچنین دفعات تعویض روغن میباشد
2. خنک کاری نا مناسب روانساز :این پدیده در اثر اشکال در سیستم خنکاری یا قصور اپراتور در باز کردن شیر مستقیم مایع خنک کننده قبل از راه اندازی پمپ بوجود می اید
3. عدم هم محوری چناچه پمپ جهت تعمییر یا نگهداری پیاده شود این اشکال بعد از سوار نمودن آشکار می شود عدم هم محوری می تواند در اثر ماندن آلودگی بین پایه یاتاقان و محفظه پمپ و یا با توجه به ناهمواریها در اثر ضربه یا سفت نمودن غیر یکسان مهره ها حاصل شود همچنین ممکن است در اثر بار های اضافی وارده بر یاتاقانها ،خم شدن محور یا برخورد فلزی بین قطعات ثابت وچرخیدن که غالبا منجر به سایش زیاد و گیرپاژ می شود حاصل گردد. عدم هم محوری، از بیرون خود را توسط حرارت زیاد و محفظه یاتاقان آشکار می سازد
4. پیچهای شل: منبع دیگر مشکلات که توسط یاتاقان بوجود می آید زمانی است که پیچهای نگهدارنده پایه یاتاقان بطور یکسان و کافی سفت نشده اند و یا در حین کار پمپ شل شده اند در این موارد ممکن است یاتاقان انقدر از محور خود جابجا شود که تمام بار ها برروی رینگهای پروانه یا آب بند وارد شود

مزایای عمده یاتاقانهای غلتشی :
1. هزینه اولیه کم می باشد
2. آنها میتوانند بدون مراقبت با پریودهای طولانی کار کنند
3. انها معمولا نیبت به یاتاقانهای لغزشی با وظیفه مشابه محفظه های کوچکتر و کم هزینه ای لازم دارند
4. بمنظور تعویض سریع می توان از منابع متنوعی استفاده کرد
5. موجب صرفه جویی انرژی می شوند .تعویض روانساز بدلیل ضریب اصطکاک کم به دفعات بسیار کمتری نسبت به یاتاقانهای لغزشی انجام می شود و بیشتر یاتاقانهایغلتشی توسط روانکار داخلی با درپوش آببند تهیه شده که برای عمر کاری انها کافی است .

معایب یاتاقانها غلتشی :
1. حلقه و تمام اجزائ چرخشی در معرض تنشهای متناوب و سریع می باشند که باعث عیب ناشی از خستگی می شود .
2. بسیاری از یاتاقانهای لغزشی هنگام منتاژ و دمنتاژ نیازمند احتیاط زیاد و مراقبتهای ویژه ای هستند
3. نیازمند مراقبتهای ویژهای از نظر میزان روانساز می باشند (نه کم نه زیاد )

منابع تصاویر و مطالب: وبسایت های نیروگاهیان، پینیون

تعریف بیرینگ و یاتاقان لغزشی از زبان برندها و سایت های معتبر جهانی
در ادامه این پست تعاریف کلی از بیرینگ های لغزشی از مراجع معتبر همچون SKF، NSK، INA، FAG، KOYO را برای شما همراهان و مهندسان عزیز باز نشر می کنیم. به منظور حفظ اصالت محتوا،مقالات به زبان انگلیسی منتشر می شوند که می توانید ترجمه نمایید.


The difference between rolling bearings and sliding bearings

Rolling bearings are bearings that work under rolling friction.The rolling bearing is easy to use and maintain, reliable in operation, good in starting performance and high in carrying capacity at medium speed.Compared with the sliding bearing, the radial dimension of the rolling bearing is large, the damping capacity is poor, the life at low speed is low, and the sound is loud.The radial bearings (mainly subjected to radial forces) in rolling bearings are usually composed of inner ring, outer ring, rolling elements and rolling element cages.The inner ring is tightly fitted over the journal and rotates with the shaft, and the outer ring is mounted in the bearing housing bore.A raceway is formed on the outer circumference of the inner ring and the inner circumference of the outer ring.When the inner and outer rings are relatively rotated, the rolling elements roll on the raceways of the inner and outer rings, which are separated by the cage to avoid mutual friction.The thrust bearing is divided into two parts: a tight ring and a live ring. The tight ring and the sleeve are tight, and the ring is supported on the bearing housing.The ferrule and the rolling element are usually made of rolling bearing steel with high strength and good wear resistance. The surface hardness after quenching should reach HRC60~65.

The cage is made of soft steel stamping, and can also be made of copper alloy cloth bakelite or plastic.

Advantages of rolling bearings:

1.Under normal conditions, the efficiency of rolling bearings is comparable to that of hydrodynamically lubricated bearings, but higher than that of hybrid lubricated bearings;

2.The radial clearance is relatively small, and the radial angular contact bearing can be used to eliminate the play by the pre-tightening force, and the running precision is high;

3.For the shaft diameter of the same size, the width of the rolling bearing is smaller than that of the sliding bearing, which makes the axial structure of the machine compact;

4.Most rolling bearings are capable of simultaneous radial and axial loads, so the bearing combination is simple;

5.Less lubricant consumption, easy to seal and easy to maintain;

6.High standardization, batch production, and low cost.


What is the difference between a rolling bearing and a sliding bearing

Bearings, which are used for structures with turning movements, distinguish two varieties – sliding and rolling. Their difference lies in the fact that they have different strength between the parts. The article provides a more detailed description of these species..

Rolling bearings

یاتاقان چیست؟ بیرینگ لغزشی تفاوت یاتاقان و بلبرینگ، فرق لغزش و غلتش در بیرینگ ها

Rolling bearings have the simplest structure. They include a pair of rings. They have built in raceways. Between the rings are swinging bodies. They make paths. As a body, balls or rollers are used. The latter may have a needle, cylindrical or conical shape.

The main structural element of the bearings is a cage. Due to it, no contact occurs between the balls. They are located at the same distance.

Separators and rollers control the correct positioning of the axles. Separators are made of steel. Brass alloys or polymeric materials are sometimes used. Especially often take separators made of thermal plastic.

For rolling elements take hardened steel, in which chrome is added. Cement steel is sometimes used. If the bearings are supposed to be used in extreme conditions, then heat-resistant or stainless steel is used.

Plain bearings

Here, friction occurs due to the slip of the planes of the shaft and the sleeve due to their joining. This type of bearing includes the following parts: housing, liner, lubrication device.

یاتاقان چیست؟ بیرینگ لغزشی تفاوت یاتاقان و بلبرینگ، فرق لغزش و غلتش در بیرینگ ها

The case is massive. It is created from various metals. A detachable housing option is also possible. This element has one or more valves with oil. It is necessary to supply lubricant to the working surface of the sleeve. Also due to lubrication under pressure, oil is drained.

The plain bearing has advantages over rolling bearings:

  1. It is of the detachable type. This is very good for internal combustion engines.
  2. This option is more economical to use for large diameter shafts.
  3. They can function in water.
  4. When their repair is required it is not necessary to dismantle their parts.
  5. They are able to undergo large vibration and shock loads.

Nevertheless, rolling bearings also have several advantages:

  1. They use cheaper materials.
  2. They need less lubrication.
  3. They have little friction.
  4. The stubborn look is smaller.

Each species has its pros and cons, so you should choose depending on the conditions of use.


به منظور استعلام قیمت و ثبت سفارش انواع بیرینگ با ضمانت اصل بودن و قیمت مناسب روی لینک زیر کلیک کنید.

استعلام قیمت بیرینگ

1 دیدگاه در ”تفاوت یاتاقان لغزشی و با بلبرینگ (یاتاقان غلتشی) چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X