فولاد #فنر چیست؟

وقتي يک قطعه تحت نيروهاي خارجي قرار مي‌گيرد قبل از شکستن دو نوع تغيير شکل از خود نشان مي‌دهد.

 کاربرد های فولاد فنر:
۱- تغيير شکل الاستيک (کشسان)
تحت اين شرايط چنانچه نيرو از روي جسم برداشته شود جسم به حالت اوليه خود باز مي‌گردد.

۲- تغيير شکل پلاستيک (مومسان )
تحت اين شرايط اگر نيرو از روي جسم برداشته شود جسم به ابعاد اوليه خود باز نمي‌گردد.

فنرها اجسامي هستند که در اثر اعمال نيرو و بعد از برداشتن آن، دوباره به شکل و ابعاد اوليه خود باز مي‌گردند.

به دليل بالا بودن نيروها و تغيير شکل‌هايي که به فنرهاي مورد استفاده در صنعت وارد مي‌شود لازم است که حد الاستيک قطعه را بالا برد يعني فولاد تحت تنش‌هاي بالا(۲۱۰۰۰ kg/mm2 ) بتواند از خود تغيير شکل الاستيک نشان دهد از طرفي فنرها تحت نيروهاي متغير مي‌باشند و بنابراين فولاد مورد نياز براي اين قطعات بايد از مقاومت به خستگي بالايي برخوردار باشد در نتيجه براي ساخت فنرها از فولادهايي استفاده مي‌شود که داراي مقادير مناسبي از سيليسيم، منگنز، کرُم، واناديم و موليبدن باشند.

فولادهايي که در برابر حرارت مقاوم باشند حاوي کرُم، واناديم و تنگستن هستند. فولادهاي مقاوم و(فولاد فنر) در برابر خوردگي حاوي کرم، نيکل و موليبدن (فولادهاي زنگ نزن ) هستند.
فولادهای فنر علاوه بر استحکام کششی زیاد، باید خاصیت الاستیسیته خوبی داشته و در برابر سایش وارتعاش نیز مقاوم باشند.

وجود سیلیسیم درفولاد فنر خاصیت الا ستیسیته و وجود کرم استحکام و مقاومت در مقابل خوردگی را افزایش می‌دهد.

این ویژگی‌ها تنها به درصد عناصر موجود در فولاد بستگی ندارد بلکه با وجود آن‌ها می‌توان به وسیله‌ی عملیات حرارتی و تغییر فرم درحالت سرد، خواص آن را تغییر داده و ویژگی‌های مورد نظر را به دست آورد.

فولادهای کربنی با ۵.۰ تا ۱ درصد کربن ، ۳.۰ تا ۴.۰ درصد منگز و حداکثر ۰۴.۰ درصد گوگرد و فسفر در ساخت فنرها کابرد زیادی دارند.

برای ساخت فنرهای تخت یا مارپیچی که پس از ساخت تحت عملیات حرارتی قرار نمی‌گیرند، فولادهای سخت کشیده (فولاد های فنر) یا نورد شده به کار می رود.

از فولادهای کرم و وانادیم دار ، درساخت فنرهای بزرگ اتومبیل ولکوموتیو استفاده میشود.

فولادهای سیسیلیم دار نیز در ساخت فنرهایی کاربرد دارند که استحکام ومقاومت ضربهای زیاد از آن ها انتظار میرود . این فولادها به طور متوسط ۴.۰ درصد کربن ، ۷۵.۰ درصد سیلسیم، ۹۵.۰ درصد منگنز با مس یا بدون مس دارند ولی مقدار سیسیلیم آن‌ها ممکن است تا ۲ درصد نیز برسد.

فولادهای منگنز دار مخصوص ساخت فنر خودروها محتوی ۲۵.۱ درصد منگنز ، ۴.۰ درصد کربن ، ۲ درصد منگنز ، و ۴۵.۰ درصد کربن هستند.

استحکام کششی این فولادها به شرط انجام عملیات حرارتی تا ۱۴۰۰ نیوتن برمیلیمتر مربع افزایش می یابد.

فولادهای سیسیلیم منگنزدار دارای استحکام کششی زیاد تا حدود ۱۸۵۰ نیوتن بر میلیمتر مربع هستند.

نوعی از این فولاد که ۶۴.۱۵ درصد کرم ، ۳۸.۴ درصد نیکل ، ۶۸.۲ درصد مولیبدن ، ۱درصد منگنز ، ۳۲.۰ درصد سیسیلیم ، ۱۲.۰ درصد مس و۱۴.۰ درصد کربن دارد ، درساخت فنر موترهای جت و سایر مواردی که مقاومت در مقابل گرمای زیاد مورد نیاز است ، به کار می روند.

نوع دیگری از فولاد فنر با ۵۰ درصد کبالت ، ۲۰ درصد کربن کرم ، ۱۵ درصد ولفرام و ۱۰ درصد نیکل وحداکثر ۱۵.۰ درصد کربن ، و در دمای ۷۶۰ سانتیگراد ویژگی های خود را حفظ می کند.

برای ساخت فنرهای چند لایه ای- مارپیچ تخت و فنرهای میلهای تحت پیچش به کار می رود ( تسمه تا قطر ۳۰ میلیمتر ضخامت و گرد تا قطر ۴۰ میلیمتر ). برای کار در حرارت زیاد ( تا حدود ۳۰۰ درجه سانتی گراد ) نیز مناسب است.

تعدادی از استاندارد های معروف فولاد های فنر (فولاد فنر):

فولاد CRV ,فولاد فنر ,فولاد ۱٫۱۲۴۸ ,فولاد ۱٫۸۱۵۹ ,فولاد Ck67 ,فولاد Ck75 ,فولاد ۵۰CrV4


در این پست کوتاه به معرفی اجمالی انواع فولاد فنر پرداخته شد چنانچه قصد واردات و خریداری متریال یا آلیاژ خاصی از فولاد را دارید با ما تماس بگیرید




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X